50

Styczeń. Czas nowych postanowień, czas walki z poświąteczną ociężałością (i dodatkowymi kilogramami). Zaczynamy biegać? Oczywiście, trudno o lepsze noworoczne postanowienie. Jednak trzeba pamiętać, że sport należy uprawiać bezpiecznie. W przypadku już wykrytych schorzeń przewlekłych należy koniecznie skonsultować plany z lekarzem POZ (Podstawowej Opieki Zdrowotnej) lub prowadzącym specjalistą. Dotyczy to przede wszystkim osób ze schorzeniami układu krążenia jak:

  • nadciśnienie tętnicze,
  • choroba niedokrwienna serca, z wadami serca.

Ostrożni muszą być:

  • cukrzycy,
  • astmatycy,
  • osoby ze schorzeniami układu ruchu
  • osoby z dużą wadą wzroku (warto zasięgnąć porady okulisty)

Lekarz oceni czy choroba jest dostatecznie kontrolowana, czy nie jest potrzebna modyfikacja leczenia, ewentualnie doradzi jednak inny rodzaj aktywności fizycznej.

W przypadku kiedy czujemy się dobrze również warto przed przystąpieniem do treningów dokonać oceny stanu zdrowia wykonując podstawowe lub rozszerzone badania diagnostyczne. Ich zakres będzie zależał od wieku, kondycji, planowanej częstotliwości i natężenia treningów przyszłego biegacza. Ryzyko istnienia niewykrytych schorzeń układu krążenia mogących doprowadzić do niebezpiecznych incydentów w trakcie dużego wysiłku jest większe:

  • u mężczyzn,
  • u osób otyłych
  • u osób z zaburzeniami metabolicznymi (wysoki cholesterol, cukrzyca)
  • u osób prowadzących siedzący tryb życia
  • u osób palących papierosy
  • u osób obciążonych wywiadem rodzinnym (incydenty sercowe jak zawał czy nagłe zatrzymanie krążenia u bliskich krewnych)

Ryzyko rośnie również z wiekiem.

Podstawowa ocena stanu zdrowia powinna obejmować kontrolę ciśnienia tętniczego oraz

wykonanie badań diagnostycznych:

OB – odczyn Biernackiego, rośnie w przypadku stanu zapalnego, szczególnie wysoki w niektórych chorobach reumatologicznych, gruźlicy oraz chorobach nowotworowych;

Morfologia – pozwala wykluczyć anemię, zaburzenia białokrwinkowe, zaburzenia krzepnięcia zależne od płytek krwi;

Badanie ogólne moczu – podstawowa ocena układu moczowego;

Ekg spoczynkowe – pomoże wykryć zaburzenia rytmu pracy serca i niedokrwienie mięśnia

sercowego;

W przypadku występowania czynników ryzyka bądź planowanych intensywnych treningów,

przygotowywania się do maratonów lub triathlonu warto rozszerzyć badania o kolejne, bardziej szczegółowo oceniające stan zdrowia:

Poziom glukozy, lipidogram, kwas moczowy – pozwalają wykluczyć zaburzenia metaboliczne sprzyjające rozwojowi miażdżycy,

Mocznik, kreatynina – określają wydolność układu moczowego;

Potas, sód, magnez – elektrolity, umożliwiające prawidłowe funkcjonowanie wszystkich komórek, ich poziom podczas dużego wysiłku może ulegać znaczącym zmianom;

Aminotransferazy- służą do oceny stanu wątroby, aktywność aminotransferaz rośnie również przy chorobach mięśni.

badania biegacza

Do badań oceniających stan układu krążenia należą:

Próba wysiłkowa- zapis ekg podczas wysiłku (marsz na bieżni), badanie wykonywane w

diagnostyce choroby niedokrwiennej mięśnia sercowego;

Holter – ekg: całodobowy zapis ekg, pozwalający wykryć zaburzenia rytmu serca i niedokrwienie mięśnia sercowego;

Usg serca- ocenia budowę serca, wykrywa przerost mięśnia sercowego i wady zastawek.

Do badań oceniających układ oddechowy należą:

Rtg klatki piersiowej – ocenia budowę klatki piersiowej, śródpiersia i płuc;

Spirometria – ocena czynnościowa układu oddechowego.

Czasami potrzebna będzie również konsultacja specjalistyczna kardiologiczna, ortopedyczna, neurologiczna czy okulistyczna. Niektóre zakłady opieki zdrowotnej oferują kompleksowe badania w ramach pakietów dla osób uprawiających sport.

Jeżeli wyniki badań będą prawidłowe – można przejść do rozpoczęcia treningów.

W przypadku wystąpienia jakichkolwiek niepokojących dolegliwości podczas biegania należy skontaktować się z lekarzem. Powtórzę – uprawianie sportu musi być bezpieczne. I przyjemne :).

Powodzenia!

20160112_133625_resized_3

Autorką artykułu jest Pani Renata Pielska lekarz chorób wewnętrznych, specjalista medycyny rodzinnej PORTA MEDYK.

Mottem Pani doktor jest – sport- tak, ale bezpiecznie. Kiedyś uprawiała sporty ekstremalne, teraz pokochałam Nordic Walking.